ToyChamp wordt DreamLand!

29-04-2025

Sinds de overname van DreamLand door ToyChamp van de Limburgse ondernemersfamilie Nolmans in 2023, werd achter de schermen druk gewerkt aan het nauwer laten samenwerken van de voormalige concurrenten in de Belgische speelgoedmarkt. Het bedrijf kondigt nu aan dat het vanaf september de activiteiten van beide organisaties voortzet onder de naam DreamLand, dat als merk een nieuw logo en nieuwe invulling zal krijgen. Voor de winkels van Intertoys, vorig jaar overgenomen door ToyChamp, verandert niets; dat blijft onder haar eigen merk zich verder ontwikkelen in de Nederlandse markt.

Nadat ToyChamp in oktober 2023 driekwart van de DreamLand-aandelen overnam van Colruyt Group, groeide de retailer uit tot 92 winkels in België en Nederland, mede door het integreren van twaalf winkels van het failliete FUN. De expansiedrang van de familie Nolmans leidde overigens ook tot de acquisitie van Intertoys in Nederland.

Deze strategie leidt nu ook tot een opvallende beslissing inzake de merkarchitectuur. De activiteiten van de ketens ToyChamp en DreamLand, die achter de schermen reeds gestroomlijnd werden met het oog op het nauwer samenwerken van beide organisaties, worden vanaf september 2025 zowel in België als Nederland ondergebracht onder de merknaam DreamLand.

“We zijn voor deze beslissing niet over één nacht ijs gegaan. We hebben verschillende scenario’s uitvoerig bestudeerd en gevalideerd bij klanten en medewerkers. Maar DreamLand is, zeker in België, een naam als een klok waaraan veel consumenten positieve waarden koppelen”, aldus CEO Koen Nolmans.  “Het zou niet verstandig zijn omwille van uitsluitend emotionele redenen te beslissen die naam van de markt te laten verdwijnen als er al zoveel geïnvesteerd werd in het commerciële potentieel.”

Hoewel de naam DreamLand behouden blijft, benadrukt het bedrijf wel dat het inzet op een complete make-over van het merk. De herlancering zal gepaard gaan met een nieuw logo, een nieuw verhaal op maat van de motieven van de verschillende doelgroepen én een nieuw winkelconcept. Vanaf begin 2026 zullen alle winkels omgebouwd worden om beter aan te sluiten bij noden van consumenten en om een optimale klantbeleving te bieden.

Nolmans: “Wij blijven rotsvast geloven in de toekomst van de fysieke speelgoedretail, op voorwaarde dat de klant centraal staat en een beleving geboden wordt die mensen doet dromen, hen prikkelt en hen inspireert. Daar hebben we de voorbije jaren bewust op ingezet en het merk DreamLand leent zich perfect om dat concept verder vorm te geven in de toekomst.”

Vanaf september dit jaar treffen klanten het nieuwe DreamLand aan, waar beleving en inspiratie van de klant centraal staan. Voor de winkels van Intertoys verandert niets; dat blijft onder haar eigen merk zich verder ontwikkelen in de Nederlandse markt.

Toychamp Dreamland