Sinds januari is Pembe al meer dan 2 miljard keer bekeken op Giphy.com, een populaire site voor bewegende afbeeldingen. De kat staat symbool voor vriendelijkheid, zelfvertrouwen en diversiteit en dat spreekt mensen over de hele wereld aan.
Vanaf dit najaar komen er echte Pembe-producten in de winkels, zoals knuffels, speelgoed, make-up voor kinderen en creatieve knutselsets. Verschillende bedrijven over de hele wereld werken samen om deze producten uit te brengen. In Europa worden Pembe-knuffels verkocht door RAINBOW Designs, en in Amerika komen er verzamelpoppetjes van License-2-Play. Ook in Australië en Nieuw-Zeeland komt het merk beschikbaar.
De Deense ontwerper Sertan Christoffersen, die Pembe bedacht, legt uit waarom de kat zo populair is: “Pembe laat zien dat het oké is om jezelf te zijn. Die boodschap is overal belangrijk, of je nu in Nederland, Korea of de VS woont.”
Ook Nico Blauw, directeur van het Nederlandse speelgoedbedrijf BOTI (Big On Toy Innovation, red.), die sinds enige tijd de licentie heeft, is enthousiast: “De wereld kan wel wat meer positiviteit gebruiken, en Pembe brengt precies dat op een vrolijke manier.” Pembe is niet alleen lief om te zien, maar heeft ook een betekenisvolle boodschap. En dat maakt deze roze kat misschien wel hét speelgoedicoon van de toekomst.