NSO Retail en Spotlight lanceren in september nieuwe vakbeurs: SPOT ON RETAIL

27-2-2024

NSO Retail en Spotlight Events slaan de
handen ineen en lanceren een nieuwe
vakbeurs voor de non-food retail: SPOT ON
RETAIL. Een beurs waar exposanten,
brancheverenigingen, vakmedia,
winkelformules - zoals Bruna, Blz./Libris,
Readshop, CIGO, Giftclub, Primera en
Tabac & Gifts - en retailers samenkomen
om elkaar te ontmoeten, kennis te delen,
inspiratie op te doen en producten in te
kopen. De eerste editie is op 15-16-17 september 2024 in Autotron Rosmalen.

SPOT ON RETAIL wordt dé vakbeurs voor retailondernemers en voor alle
belanghebbenden (leveranciers, ondernemers, winkelformules,
brancheverenigingen, vakmedia) die een assortiment vertegenwoordigen bestaande
uit: boeken, tijdschriften, wenskaarten, cadeaukaarten, kantoorartikelen, gifts,
speelgoed, post- en gelddiensten, stationary en feestartikelen.
De beurs wordt 2x per jaar georganiseerd in maart en in september. Naast de
najaarseditie organiseert NSO Retail een ‘side-event’ voor de productcategorie
tabak- en rookwaren.
Retail onderhevig aan verandering
Winkelformules en assortimentsgroepen ontwikkelen zich. Een gemiddelde
gemakswinkel heeft een breed assortiment aan producten, services en diensten.
Deels komen die overeen met een (kantoor)boekhandel en cadeauwinkel.
De ambitie is om tweemaal per jaar een retailvakbeurs te organiseren voor
ondernemers die (enkele van) de genoemde assortimentsgroepen en diensten
voeren. Aangevuld met aanbieders die onderdeel uitmaken van een winkelformule of
-inrichting zoals kassa- en contantgeldmanagementsystemen, beveiliging, HRM et
cetera. Dit was reden om de exposantgroepen van NSO Retail en Spotlight samen te
voegen.
Beursmagazine
Voor het event wordt een speciaal beursmagazine gelanceerd: SPOT ON
MAGAZINE waarin het gehele beursprogramma en alle deelnemers worden
gepresenteerd. Dit magazine zal in een oplage van ruim 6.000 vooraf verspreid
worden onder andere via NSO Retail. Op de beursvloer vinden bezoekers ook het
SPOT ON CAFE. Daar presenteren zich onder meer brancheorganisaties,
winkelformules en retailvakmedia.
“Spotlight heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een sterk vakevent voor de
speelgoed-, cadeau-, stationary-, feestartikelen-, gifts- en wenskaartenbranche.
Gezien alle ontwikkelingen in de retail, maar zeker ook in de
assortimentsveranderingen in de winkels, is het samenvoegen van NSO Retail en
Spotlight voor ons dan ook logische stap. Op deze manier verwachten wij met SPOT
ON RETAIL het nog aantrekkelijker te maken om het vakevent te bezoeken”, aldus
Bas de Bruin van Spotlight Event.
“De gemakswinkels maken al jaren een professionele ontwikkeling door waarin
assortimenten en diensten meer en meer worden afgestemd op het lokale
verzorgingsgebied van de winkel. Daarbij zien ze steeds meer raakvlakken met
aanpalende retailbranches. Ondernemers met een gemakswinkel moeten zich
voorbereiden op een businessmodel zonder tabaksverkoop. De nieuwe vakbeurs
SPOT ON RETAIL gaat hen daarbij helpen. Letterlijk daarnaast organiseren wij in het
najaar voor bestaande tabaksverkooppunten een ‘side-event’ voor de categorie
tabak- en rookwaren”, aldus Janwillem Burgering, directeur NSO Retail.
Op foto v.l.n.r.: Bas de Bruin (Spotlight), Janwillem Burgering (NSO Retail) en Jurgen
Pietersen (Spotlight)