Meer influencers onder toezicht van het Commissariaat voor de Media

24-07-2025

Sinds 16 juni 2025 valt een grotere groep influencers, vloggers en content creators onder actief toezicht van het Commissariaat voor de Media. Tot nu toe ging dat om uploaders met 500.000 volgers of meer, maar deze drempel wordt nu losgelaten.

Een veilige online omgeving voor jongeren

Het Commissariaat voor de Media ziet ook risico’s in de groep met minder dan 500.000 volgers. Denk bijvoorbeeld aan de groeiende populariteit van micro-influencers. De genomen stappen sluiten aan bij één van de focusthema’s van het Commissariaat: een veilige online omgeving voor jongeren. Het Commissariaat zet zich de komende jaren in om jongeren te beschermen tegen schadelijke content en commerciële beïnvloeding die niet volgens de regels verloopt.

De uitbreiding van het toezicht geldt voor uploaders die:

  • een account hebben op YouTube, Instagram en/of TikTok;
  • en de afgelopen 12 maanden ten minste 24 video’s plaatsten;
  • en geld verdienen, of een ander voordeel behalen, met hun video’s;
  • en ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.

Uploaders moeten transparant zijn over reclame, rekening houden met minderjarigen, en kenbaar maken wie zij zijn. De regels en uitzonderingen voor video-uploaders, bijvoorbeeld over de meldplicht, staan op de website van het Commissariaat. Tevens vind je daar een Q&A.

Meer weten?

Wil je meer weten over influencers en de nieuwe regels? Kijk dan op de website van het Commissariaat voor de Media.

Commissariaat voor de media - logo