Intertoys realiseert sterke groei in omzet en marge

29-4-2024

Intertoys heeft een goed 2023 achter de rug. De totale omzet steeg in het financiële boekjaar 2023 (1 feb 2023 – 31 jan 2024) met bijna 9% naar € 208 miljoen en het bedrijfsresultaat (EBITDA) steeg naar € 12.4 miljoen t.o.v. € 11.4 miljoen in 2022. De omzetgroei ontstond met name in de vergelijkbare winkels van de keten en was met bijna 9% ook veel sterker dan de omzetgroei van de gehele Nederlandse speelgoedmarkt die in 2023 2% bedroeg. Met het behaalde bedrijfsresultaat wist Intertoys de sterke kostenstijgingen als gevolg van de hoge inflatiefactoren (stijging van het minimumloon, energiekosten en huren) meer dan volledig te absorberen.

Financiering Rabobank

Naast het positieve resultaat heeft Intertoys per 29 maart 2024 een stand-alone rekening courant faciliteit voor een periode van drie jaar afgesloten bij Rabobank. Daarmee heeft Intertoys de financiële middelen verkregen om de groei te versterken en te versnellen. De rekeningcourantfaciliteit dient zowel als werkkapitaalfinanciering als financiering voor het kunnen uitvoeren van geplande investeringen. 

Strategische pijlers

De strategische pijlers uit het meerjarig businessplan van Intertoys werpen zijn vruchten af en zijn de grootste drijvers van de groei: 

  • Optimalisatie van het winkelnetwerk waarbij er flink wordt geïnvesteerd in het vernieuwen van de bestaande winkels, het vergroten van winkellocaties binnen hetzelfde winkelgebied en het openen van nieuwe winkels op de zogenoemde ‘whitespot’ locaties in Nederland; 
  • Online groei middels een hybride omnichannel fulfilment model waarbij vrijwel de volledige fulfilment van de e-commerce orders vanuit de winkels verloopt;
  • Strategische focus op de groep kidults, de (jong)volwassenen die steeds vaker speelgoed kopen. Deze groep is inmiddels goed voor zeker 15% van de totale omzet voor Intertoys;
  • Daarnaast is er blijvend geïnvesteerd in het versterken van de merkpositie als speelgoedspecialist, het vernieuwen van de marketingstrategie en het optimaliseren van de winkelformule. Deze vernieuwingen in de winkelformule zijn in het jaar 2023 toegepast in de gerenoveerde en nieuw geopende winkels. Daarbij ligt de focus op het vergroten van de verblijfskwaliteit in de winkels en het versterken van de ‘fun’ winkelervaring in een speelgoedwinkel.