Logo



Exclusieve acties voor abonnees, klik hier

Amsterdam voert ja/ja-sticker toch in

21 december 2017

Amsterdam mag van de rechter de ja/ja-sticker invoeren. De folderbranche laat het er echter niet bij zitten en vecht de uitspraak van de rechter in hoger beroep aan. Reden: de invoering van de nieuwe brievenbussticker dreigt het hele systeem van ongeadresseerd drukwerk omver te gooien en forse economische schade ligt op de loer.

Tot nu toe kennen we twee soorten stickers die we op onze brievenbus kunnen plakken: nee/nee staat voor géén ongeadresseerd reclamedrukwerk en géén huis-aan-huisbladen, nee/ja staat voor géén ongeadresseerd reclamedrukwerk, wel huis-aan-huisbladen. Met de nieuwe ja/ja-sticker geven consumenten straks expliciet aan dat zij wél ongeadresseerd reclamedrukwerk willen blijven ontvangen. Wie niet deze sticker op de brievenbus plakt, krijgt dus geen folders meer. Het hele systeem van ongeadresseerd drukwerk dreigt daarmee omver te worden gegooid, te beginnen in Amsterdam. Forse economische schade ligt op de loer. Duurzaamheid en milieuaspecten zijn voor de gemeente Amsterdam de belangrijkste argumenten.

Volgens de grootste folderdistributeur Spotta gebruikt 39% van de huishoudens de folder als hulp bij aankoopbeslissingen. 46% koopt regelmatig een product uit de folder. 75% van de huishoudens geeft daarom aan ongeadresseerd drukwerk te willen blijven ontvangen. 25% heeft een nee/nee- of nee/ja-sticker op de brievenbus. Uit grootschalig onderzoek dat Spotta vorig jaar heeft laten uitvoeren onder consumenten en adverteerders, komt verder naar voren dat straks bij nog maar 52% van de huishoudens ongeadresseerd drukwerk kan worden bezorgd, waar dat nu zo’n 76% is. Dat is een zeer forse daling. “Hoewel een groeiend aantal consumenten folders ook via de Spotta-website of app bekijkt, gaat de online optie het verlies van fysieke adressen niet compenseren. Bovendien zal het nog een hele uitdaging worden om die 52% echt te overtuigen om de ja/ja-sticker op te plakken”, verklaarde Patrick Verkaart van Spotta eerder dit jaar tegenover ons.

Adverteerders bekijken de ontwikkelingen eveneens met argusogen en schrikken behoorlijk van de negatieve effecten. Verkaart: “De huidige manier van verspreiden blijkt een effectieve en efficiënte wijze van adverteren te zijn. Tevens zijn adverteerders voor een behoorlijk percentage van de omzet afhankelijk van de folder. Ook de winkelritmes zijn vaak ingesteld op de (wekelijkse) folders. Denkt u zich bijvoorbeeld eens in dat Intertoys, Top1Toys, Blokker, Jumbo en Albert Heijn hun najaarsfolders niet meer ongeadresseerd mogen verspreiden. De sticker heeft dus nogal wat negatieve effecten, waar de rechter nu aan voorbijgaat. Ook verlies van banen is zeker niet uitgesloten.”

Lees meer nieuws

Uitgever

SOVD

Tel. 079 - 321 92 51
sovd@gebra.nl

Advertentieverkoop

Vakblad voor

Ondernemers en medewerkers in de speelgoedbranche

Aangesloten bij