Logo



Exclusieve acties voor abonnees, klik hier

Bob Ultee, Bliek Toys & Hobby: streven naar 50 winkels!

17 maart 2016

In de eerste uitgave van Speelgoed en Hobby van dit jaar, kon u lezen dat Bob Ultee van Bliek Toys & Hobby aankondigde vijftien speelgoedwinkels te willen openen. De huidige, verzuilde speelgoedbranche biedt daar volop ruimte toe, aldus Ultee. Inmiddels zijn de plannen bijgesteld: geen vijftien maar vijftig winkels binnen 48 maanden zijn het doel, met een mix van eigen winkels en franchise!

Inmiddels zijn er winkels open in Breda en Rotterdam, en Eindhoven is aanstaande. Vijftien winkels openen is al een hele klus, maar vijftig winkels in 48 maanden is wel zeer ambitieus! “Ik kwam tot de conclusie dat je met vijftien winkels geen landelijke dekking realiseert en geen schaalgrootte bereikt die voldoende is om merken een volwaardig alternatief te kunnen bieden voor de ketens”, vertelt Ultee, die speelgoedwinkels wil met ‘commercieel’ speelgoed van de grote merken, modelbouw, treinen en scenery, racebanen en mooi houten speelgoed, en de beleving op de verkoopvloer wil terugbrengen.

Het graf in werken
Volgens Ultee is de speelgoedbranche in rap tempo bezig om zichzelf het graf in te werken. “De laatste vijftien jaar is de speelgoedbranche bezig met een race naar de bodem. Steeds meer speelgoed wordt online gekocht omdat de speelgoedwinkel blijkbaar geen toegevoegde waarde meer biedt voor de klant. Speelgoedwinkels hebben over diezelfde periode ook circa 25% van hun omzet ingeleverd. Prijzen zijn transparant en die prijsdruk heeft ervoor gezorgd dat de gemiddelde marge is teruggelopen van 40% naar 30%: een kwart minder! Tevens zijn de kosten voor winkels over die jaren met circa 30% gestegen. Je hoeft echt geen econoom te zijn om uit te rekenen dat als dit zo doorgaat, speelgoedwinkels feitelijk geen reden van bestaan meer hebben. Dan is de speelgoedbranche, na kleding, schoenen en elektronica, de volgende branche die zwaar onderuit gaat.”

Tijd voor een nieuw perspectief
Volgens Ultee is het daarom de hoogste tijd voor een nieuw perspectief en de sleutel tot verandering ligt volgens hem voor een belangrijk deel bij de merken. “Wil je terug naar een gezonde bedrijfsvoering, dan moet je een aantal zaken doen”, laat Ultee weten. “Allereerst moeten de marges worden hersteld en om dat te realiseren, moeten we terug naar het niveau van adviesprijzen, zodat zowel de fabrikant als de winkelier weer iets kan verdienen. Het klinkt tegenstrijdig, maar uiteindelijk is dit ook in het voordeel van de consument. Die kan dan wel altijd de laagste prijs willen, maar dat betekent dat hij op de lange termijn veroordeeld is tot merkloze producten uit China. Wil hij dat? Je kunt je zelfs afvragen of merken hier op termijn overleven als er niets verandert. Nu houden de ketens en de merken elkaar in een wurggreep, die nergens toe leidt. In andere sectoren zie je dat merken, zoals bijvoorbeeld Nike, de distributie in eigen hand nemen omdat ze het zat zijn dat inkopers van ketens de prijzen dicteren en feitelijk geen toegevoegde waarde meer bieden. Merken willen ook graag andere waarden naar voren brengen, maar daar is dan geen geld of geen aandacht voor. Mijn mening is daarom dat merken op termijn alleen overleven, als je ze een distributiekanaal biedt met een gezond toekomstperspectief. Dat heb ik met Bliek Toys & Hobby voor ogen. Laat de ketens van Blokker Holding en Action zich nou heerlijk op de onderkant van de markt focussen en elkaar het leven zuur maken. Dat betekent dat er aan de bovenkant een markt braak ligt, met ouders, opa’s en oma’s die voor kwaliteitsspeelgoed heus willen betalen. Daar ligt mijn kans!”

Kat uit de boom kijken
Dat neemt niet weg dat merkleveranciers sceptisch zijn en de kat uit de boom kijken. “Die koudwatervrees is herkenbaar omdat ze nu gedwongen zijn zaken te doen met slechts een beperkt aantal partijen die de markt dicteren, en er geen volwaardig alternatief is”, aldus Ultee. “Dat alternatief wil ik ze bieden en daar ga ik ze van overtuigen. Eén ding weten zij zeker: het gaat al jaren niet goed en het wordt er niet beter op. Datzelfde geldt voor potentiële franchisenemers die veel liefde hebben voor mooi speelgoed, maar vaak met tegenzin in de winkel staan omdat ze bij hun organisaties alsmaar minder aan hun trekken komen. Niet qua aanbod en zeker niet qua verdiensten! In die winkeliers zijn wij geïnteresseerd om in de toekomst mee samen te gaan werken.”

Lees meer nieuws

Uitgever

SOVD

Tel. 0348 - 41 97 71
speelgoedenhobby@vakcentrum.nl

Advertentieverkoop

Vakblad voor

Ondernemers en medewerkers in de speelgoedbranche

Aangesloten bij